بتن‌پاشی (شاتکریت) تری دی پنلها چگونه انجام می‌شود؟

بتن‌پاشی (شاتکریت) در سیستم‌های پنلی

به دو نوع بتن‌پاشی با نازل دستی و بتن‌پاشی با پمپ مکانیکی انجام می‌شود. در روش استفاده از نازل دستی ابتدا بتن در محل با توجه به طرح اختلاط مورد نظر ساخته می‌شود. نازل دستی از یک قیف و یک لوله متصل به پمپ باد تشکیل گردیده است. بتن پس از ساخت در مقادیر کم وارد قیف شده و توسط اپراتور بتن‌پاشی با فشار باد بر روی سطح کار پاشیده می‌شود.

در روش استفاده از پمپ مکانیکی از یک پمپ تخلیه بتن و یک مخزن تولید هوای فشرده (کمپرسور فشار هوا) استفاده می‌شود. بتن پس از ساخت، داخل پمپ ریخته می‌شود. سر لوله (نازل) متصل به لوله فشار هوا می‌باشد که بتن پس از پمپ شدن و رسیدن به سر لوله توسط فشار هوا به سطح کار پاشیده می‌شود. فشار دستگاه بتن پاش یا کمپرسور باید به حدی باشد که بتن پاشیده در سر لوله (نازل) با فشاری در محدوده ۵ تا ۸ اتمسفر به سوی سطح پاشیده شود.در بتن‌پاشی دیوارها باید از انباشتگی مصالح بازگشتی در پای دیوار جلوگیری به عمل آورد.

مصالح برگشتی بتن پاشیده نباید مورد استفاده مجدد در بتن‌پاشی پنل‌های باربر قرار گیرند، ولی استفاده از آنها با رعایت ضوابط بتن‌پاشی در پنل‌های غیر باربر بلامانع است. لازم است سطح پنل‌ها قبل از عملیات بتن‌پاشی با پاشیدن آب مرطوب شوند. در این فرآیند باید از جمع شدگی آب روی پنل‌ها جلوگیری شود. معمولاً مقدار مجاز بازگشت مصالح بتن پاشیده در دیوارها بین ۵ تا ۱۰ درصد است که در صورت بیشتر شدن مصالح برگشتی باید طرح اختلاط، دستگاههای پاشش و یا عملکرد اپراتور بتن‌پاشی مورد بررسی مجدد قرار گیرد. توصیه می‌شود که کل ضخامت دیوار پنلی در یک مرحله بتن‌پاشی شود. در مواردی که عملیات بتن‌پاشی در چند مرحله صورت می‌گیرد برای اجرای بتن پاشیده در مراحل بعد لازم است نکات زیر رعایت شود:

  • بتن پاشیده اجرا شده به گیرش اولیه خود برسد.
  • مصالح شل، ناهموار و مصالح بازگشتی جاروب شده و با اقداماتی نظیر خراشیدن زدوده شود.
  • در روش بتن‌پاشی با پمپ مکانیکی به منظور توزیع یکنواخت بتن پاشیده و جلوگیری از گلوله شدن و انباشتگی مصالح لازم است نازل تا حد امکان عمود بر سطح دیوار قرار داده شده و حرکت آن به صورت یکنواخت با الگوی تخم مرغی شکل یا مدور کوچک حول محور نازل گردانده شود.
  • از حرکت نازل به صورت جلو به عقب که زاویه برخورد را عوض کرده و باعث اتلاف مصالح می‌شود باید خودداری کرد. در موقعیت‌هایی که به لحاظ شرایط معماری یا اجرایی امکان عمود کردن دهانه نازل به سطح نباشد.
  • دهانه نازل نباید بیشتر از ۴۵ درجه از سطح کار زاویه بگیرد زیرا بتن پاشیده چین خورده و یک سطح ناهموار با بافت موجی ایجاد می‌گردد. بتن‌پاشی نباید به کنج ختم گردد. لازم است قبل از گیرش نهایی بتن سطح آن با وسیله مناسب پرداخت و هموار شود. دقت شود که عملیات شاتکریت از پایین به بالا انجام می‌شود.

طرز صحیح حرکت نازل در پاشش یکنواخت

, , , , ,
نوشتهٔ پیشین
استفاده از 3D Panel در دیوارهای پیرامونی (بخش دوم)
نوشتهٔ بعدی
انواع تری دی پنلها و تفاوت آنها با ساندویچ پنل

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید